JANGAN BERGADUH LAAAA...

on Isnin, 22 Jun 2009


Pada Jan 1978, 2 orang lelaki di Thonburi, Thailand berbalah tentang suatu persoalan. Yang mana lebih dulu, ayam atau telur. Prtengkaran terjadi dan seterusnya mereka brtumbuk. Pergaduhan hanya berakhir setelah lelaki yang mengatakan ayam wujud dulu melanyak sahabatnya itu hingga mati ! Ish..benda kecik pun sampai nak berbunuhan..Dunia sekarang memang pelik..Kadang2 tu sebab yang diberikan setelah melakukan jenayah memang xmasuk akal langsung!!


Nor : Nang samseng laaa...hahahah..sapa samseng lagik mun dibanding ngan dak panglima seman??ahahahhaha

CARA TAAT KEPADA SUAMI


Masyarakat Narikot di Nepal mempunyai tradisi yang pelik, iaitu isteri dikehendaki membasuh kaki suami, kemudian menghirup sedikit daripada air basuhan kaki tersebut sebagai bukti ketaatan mereka.Errmm, xda cara lain ke? Apapun, kita kena respek tradisi diorang..


Nor : mun stong ginei nak ngirup!!!!

TAHU KE KITA BAHAWA....




  • Manusia mempunyai lebih kurang 600 otot; tapi ulat bulu ada lebih 4,000!! Hairan tak?


  • Semut boleh mengangkat 50 kali ganda dan menarik 30 kali ganda dari berat badannya.


  • Kelawar selalunya membeluk ke kiri apabila keluar dari gua.
  • Hanya .016 mg toksin yang dikeluarkan oleh “Poison Frog” (katak beracun) boleh membunuh 180-paun manusia.


  • Seekor lebah perlu menghisap 4,000 kuntum bunga untuk mendapatkan satu sudu besar madu.

  • Kambing mempunyai anak mata yang berbentuk segi empat tepat.


  • Burung unta mempunyai kaki yang terpanjang. Kakinya boleh mencapai sepanjang 1.3m. Diet Panda ialah 99% buluh.


  • Deria rasa rama-rama di kaki belakangnya.


  • Sekiranya ekor kangaroo diangkat, ia tidak boleh melompat sebab ekornya berfungsi untuk mengimbangkannya.


  • Haiwan darat yang paling pantas di dunia ialah cheetah. Kelajuan yang boleh dicapainya ialah 60-70 batu per jam (110 km/jam).


  • Cengkadak hanya mempunyai satu telinga.


  • Hanya nyamuk betina yang akan gigit kerana protin dari darah diperlukan untuk pengeluaran telur.


  • Gigi tupai akan tumbuh berterusan. Gigi kacipnya boleh tumbuh sepanjang enam inci setahun, tapi masih pendek kerana penggunaan yang kerap.


  • Kelenjar di kaki rusa akan meninggalkan bau di jejak yang dilaluinya dan akan membantu mereka berkomunikasi diantara satu sama lain.


  • Tidak ada 2 ekor zebra yang mempunyai tanda yang sama.


  • Labah-labah mempunyai hidung dikaki yang boleh mengesan bau yang berkemungkinan mangsa, pemangsa atau pasangannya.


  • Ular tedung berleher hitam boleh menyemburkan bisa ke musuh sehingga sejauh 2.5m(8 kaki).


  • Seekor bebiri dewasa boleh menyimpan sehingga 2 liter air ubat kutu selepas mandi kutu
  • Cimpanzi boleh belajar mengenali dirinya di cermin tetapi monyet tidah boleh berbuat demikian.

    Siput mengeluarkan cecair tanpa warna dan melekit yang bertindak sebagai pelapik dibawahnya semasa ia bergerak. Cecair ini begitu efektif sehingga membolehkan mereka merangkak di mata pisau tajam dan tidak melukakan mereka.

  • Belalang boleh melompat sejauh 40 kali ganda panjang badannya.


  • Burung hantu mempunyai bola mata yang berbentuk tiub. Oleh itu mereka tidak boleh mengerakkan mata mereka. Untuk melihat sekeliling mereka terpaksa mengerakkan keseluruhan kepala.


  • Ada tapak sulaiman yang tidak perlu pasangan untuk membiak malah mereka boleh pecah kepada dua dan “tangan” yang baru akan tumbuh.


  • Lalat mempunyai 4000 kanta di setiap matanya.


  • Terdapat beberapa ekor singa yang boleh mengawan lebih dari 50 kali sehari.


  • Tanduk badak sumbu dibuat dari bulu yang dipadatkan.


  • Satu set gigi ikan yu boleh tumbuh dalam masa satu minggu!


  • Penyu dan kura-kura mempunyai kulit pelindung keras yang dibuat dari 59-61 tulang. Seperti tulang kita, kulit ini merupakan sebahagian dari rangka .


  • Sistem penghadaman arnab adalah unik. Ia akan berehat dalam lubang tanah selepas makan dan kemudian mengeluarkan najis lembut yang terjadi dari makanan yang separa hadam. Arnab akan makan najis tersebut untuk mendapat khasiat nya. Kemudian ia akan mengeluarkan najis berbiji-biji keras di luar lubang tanah.


  • Gigi tikus adalah seperti mata pisau kerana ia boleh mengunyah semua benda malah konkrit dan juga besi.


  • Makanan permulaan anak buaya mengandungi beberapa biji batu. Para saintis berpendapat batu ini sebagai pemberat yang membantu supaya dalam keadaan tegak semasa berenang dan/atau kisar makanan semasa penghadaman .


  • Burung belatuk boleh mencatuk dua puluh kali dalam masa satu saat..


  • Lipas boleh hidup selama sembilan hari tanpa kepala sebelum ia mati kelaparan.


  • Harimau bukan hanya mempunyai bulu yang berbelang malahan kulit nya juga berbelang


  • Burung penguin jantan akan mengeram sebiji telur yang ditelurkan oleh pasangannya, Semasa tempoh dua bulan ia tidak makan dan akan hilang 40% dari berat badannya


  • Kumpulan angsa akan berjalan dalam garisan panjang, terbang dalam bentuk V. Semasa seekor angsa mengepak ini akan meningkatkan daya untuk lain yang mengikut, malah lebih 70% daya penerbangan jika dibandingkan terbang bersendirian.


  • Ikan lumba-lumba perlu sedar semasa bernafas oleh itu mereka tidak boleh tidur nyenyak kerana ini boleh menyebabkan mati lemas. Mereka telah “menyelesaikan” masalah ini dengan hanya sebahagian dari otaknya yang tidur.
    Landak diahirkan bogel dan “duri” di badannya terdapat dibawah kulit dan akan bertunas dalam masa 36 jam.

TAMAN ASUHAN UNTUK PARA SUAMI

Untuk pengetahuan anda, sebuah bar di Hamburg telah dijadikan taman asuhan untuk para suami. Dengan membayar E$11.80 (saya tak tahulah kalau dalam RM berapa) , wanita2 di banadaraya itu boleh meninggalkan suami mereka di Noxbar bagi membolehkan mereka membeli belah dengan aman tanpa perlu mendengar keluhan si suami. Dengan itu, isteri boleh membeli belah dengan aman manakala si suami pula dapat bersantai sambil minum2 dan berehat dengan rakan2 yang senasib.

Setiap lelaki yg dihantar akan diberikn lencana dan makanan, 2 gelas bir serta menonton tv. 2 orang jururawat terlatih ditugaskan menjaga lelaki2 berkenaan. Berdasarkan sambutan hangat yang diberikan, taman asuhan ini akan dikembangkan lagi operasinya ke kota2 lain diseluruh dunia bagi menangani tekanan membeli belah yang dihadapi oleh lelaki dan wanita.

Pada minggu pertama pembukaannya pada Okt 2003, taman ini yang dinamakan sebagai ‘Maennergarten’ telah mendapat sambutan hangat apabila 27 wanita meninggalkan pasangan masing2 di Noxbar pada hari sabtu. Lelaki2 tersebut diambil semula pada pukul 6 petang untuk membawa brg2 yang dibeli oleh pasangan mereka.

Nor : Tedah sidak ya lok...

FAKTA PELIK TENTANG HAIWAN



  • Semut akan bersenam menegangkan badannya apabila bangun pada waktu pagi..Musykil betul..xsangka semut pun pandai yer..


  • Beberapa spesis cacing ribbon akan memakan diri mereka sendiri apabila gagal mendapat sebarang makanan..Rasa2 nya diorang boleh hidup lagi ke kalau dah makan diri sendiri? Cuba bayangkan kalau manusia makan diri sendiri? TAK DAPAT BAYANGKAN!


  • Apabila seekor badak air dewasa mengangakan mulutnya, keluasaan bukaannya cukup membolehkan seorg budak setinggi 1.25 meter berdiri didalamnya..Padanlah pun..Tengok mulut dia yang terkatup tu pun dah cukup besar


  • Yang ini memang pelik betul..Selain mulut, katak dan berudu boleh makan menggunakan mata ! Macam mana diorang buat erk? Kuasa ALLAH..


  • Arnab betina boleh mengawal populasinya dengan menyerap embrionya ke dalam tubuh..Ish..Ish..Ish..kalau manusia boleh buat macam ni, mesti xda kes buang anak merata2..Betul x?

KETAGIH SARUNG KAKI....


Di Belleville, seorang lelaki yang pernah dipenjara tiga kali, mungkin disumbat ke tempat sana kerana ketagih mencuri sarung kaki wanita. James Dowdy,36, ditahan bersama sarung kaki yang dicuri dari rumah seseorang di Belleville pada isnin lalu. Sikap Dowdy itu berpunca daripada ketakutannya sepanjang setahun tinggal bersama bapanya. Kata ibunya, Dowdy berasa selamat jika memegang sarung kakinya..


Nor : Pakenak nya tok?? Nisorttt kali nak!

FAKTA PELIK LAGI...



  • Duit kertas sebenarnya bukan di perbuat daripada kertas sebaliknya daripada kapas


  • Perut bayi hanya boleh memuatkan susu sebanyak 60ml pada satu masa. Manakala perut orang dewasa mempunyai kapasiti paling maksimum ialah 1.5 liter. Namun lembu boleh memuatkan makanan sebanyak 300 liter dalam perutnya.


  • Sebanyak 110,000 juta tan karbon dioksida memenuhi atmosphera setiap tahun kesan pembakaran petrol. Untuk menyerap semua gas tersebut, ia memerlukukan hutan seluas benua Australia.


  • Sebanyak 4,082 kilogram bunga ros akan dapat menghasilkan hanya 0.972kg ekstrak untuk dijadikan bahan campuran di dalam pembuatan minyak wangi.


  • Kelapa paling besar di dunia boleh diperolehi hanya di Kepulauan Seychelles di Lautan Hindi. Berat buahnya yang masak mencapai sehingga 22 kilogram.

LAGI FAKTA BENAR...

1) Gurun Sahara di utara Afrika mendapat namanya daripada 'Sahra' yang bermaksud liar atau terbiar. Manakala penyanyi Siti Sarah pula mendapat nama daripada bapanya yang bernama Raisudin.

2) Menghidu (bukan makan) pisang atau epal hijau boleh membantu mengurangkan berat badan manakala menghidu gam dan menghisap dadah juga boleh mengurangkan berat badan malah boleh juga membawa maut.

3) Secara purata, seseorang akan menghabiskan masa selama 2 tahun bergayut di telefon sepanjang hayatnya manakala beruk dan monyet pula tidak perlu bergayut semasa hendak menggunakan telefon.

4) Dalam secawan kopi terdapat lebih daripada 1,000 jenis bahan kimia manakala di dalam sungai klang terdapat beribu-ribu bahan kimia dan juga sampah sarap.

5) Di serata dunia, yo-yo adalah sejenis permainan tetapi di Filipina, ia merupakan senjata merbahaya manakala kumpulan rap Malaysia Too Phat pula sinonim dengan yo..yo..ya a auw..ya auww!!!

6) Ratu anai-anai boleh hidup selama 500 tahun dan menghasilkan 30,000 telur setiap hari manakala Ratu Elizabeth pula boleh hidup menjangkau usia 100 tahun.

7) Tiram boleh mengubah jantinanya beberapa kali sepanjang hayatnya manakala maknyah pula hanya boleh menukar jantinanya sekali sahaja.

8) Tikus kasturi, mamalia paling kecil di dunia hanya makan 4 kali lebih berat daripada badannya dalam masa 36 jam manakala limau yang paling kecil sekali di dunia adalah limau kasturi dan di tanam di Kg. Limau.

JANGAN LEKA DENGAN TELEFON BIMBIT ANDA

on Khamis, 14 Mei 2009


CALGARY: Seorang pekerja syarikat minyak yang melanggan satu pelan panggilan dengan sebuah syarikat menerima padah dan terpaksa membayar bil sehingga K$60,000 (RM198,143) gara-gara kesilapannya sendiri. Piotr Staniaszek, 22, melanggan pelan khidmat syarikat Bell Mobility membolehkan dia menggunakan carian web pada telefon bimbitnya dengan bayaran K$10 (RM33) sebulan. Bagaimanapun, pemuda itu memuat turun muzik dan filem dari telefon berkenaan ke komputernya menyebabkan dia dikenakan bil sehingga K$60,000 hanya dalam tempoh sebulan. Reuters


Nor : Teringat zaman bercinta dulu...begayut sampai 5 jam... hehheheh

LUMUR NAJIS DI BADAN ELAK MAUT


Pada Zaman Pertengahan, Black Death telah menyerang Eropah mengakibatkan berjuta-juta nyawa terkorban akibat diserang sejenis penyakit berjangkit. Keadaan di Eropah pada masa itu amat cemas kerana setiap nyawa diancam maut.Tanpa bantuan perubatan moden, masyarakat Eropah menggunakan kaedah-kaedah pencegahan yang aneh untuk mengelakkan daripada dijangkiti penyakit berkenaan.


Antaranya ialah;


*mandi air kencing manusia

*meletakkan lintah atau besi panas pada tubuh

*melumur najis di badan

*membakar kayu dan herba yang harum di dalam rumah

*meletakkan bangkai binatang di dalam rumah

*memakan leburan emas dan serbuk permata atau rubi

*memakai pakaian khas berbentuk burung dan memasukkan minyak yang berasa manis serta cuka di dalam paruh 'burung' tersebut.

Sebenarnya Wanita... (2)


~Rahsia Wanita~


1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya,lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang(sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya,dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya seorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia seorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni langsung tak berguna.
11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa

SEBENARNYA WANITA....


DUHAI ORANG PEREMPUAN.
Peliharalah dirimu dari imej penggoda. Jadilah....


1. Wanita berwawasan.


2. Bersopan-santun pakaian dan tingkah lakumu.


3. Ingatlah bahawa tangan yang mengoncang buaian bukan saja dapat mengoncang dunia, malah mengoncang iman lelaki.


4. Pemuda harapan bangsa, Pemudi tiang negara. Allah Yang Maha Bijaksana telah menciptakan manusia dgn sebaik-baik kejadian. Dan Dia telah menjadikan hambaNya itu berpasang-pasangan.


Lelaki & wanita yang saling memerlukan. Sebahagiannya menjadi pembantu kpd sebahagian yg lain.Kemuliaan manusia hanyalah dalam agama …. sejauh mana mereka dapat menta’ati perintah Allah dengan cara Nabi Muhammad s.a.w. Allah s.w.t. telah mengurniakan kepada wanita dengan berbagai kelebihan.


Syarat untuk wanita masuk syurga begitu mudah.


Anas bin Malik meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda :"Seorang wanita yang mengerjakan solat 5 waktu, berpuasa wajib sebulan, memelihara kemaluannya serta taat kepada suaminya, maka pasti dia akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dikehendakinya." (Hadis Riwayat Abu Nuaim)


Abdul Rahman bin Auf meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda: "Seorang wanita solehah lebih baik dari 1000 lelaki yg tak soleh. Dan seorang wanita yang melayan suaminya selama seminggu maka ditutupkan baginya 7 pintu neraka & dibuka 8 pintu syurga yg mana dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa hisab.


"Siti Aisyah meriwayatkan bahawa Nabi s.a.wa bersabda: "Tidaklah seorang wanita yang haidh kecuali haidhnya merupakan kifarah bagi dosa-dosanya yang telah lalu. Dan pada hari pertama haidnya membaca "Alhamdulillahi 'alakulli hal waastaghfirullaha min kulli zanbin" maka Allah menetapkan baginya bebas dari neraka, dengan mudah melalui sirat, aman dari siksa bahkan Allah mengangkat ke atasnya darjat 40 orang syuhada apabila dia selalu berzikir kepad Allah selama haidnya."

GRUP TEATER NGONCONG DI SARAWAK FM

on Rabu, 13 Mei 2009

Malam ini, 14 Mei 2009.. Sembang Sastera di sarawak FM menampilkan salah seorang Ahli jawatankuasa yang baru bagi Grup Teater Ngoncong iaitu Tuan Haji Kassim Daud. Dalam bual bicara, beliau menerangkan peranan AJK Ngoncong yang baharu serta aktiviti-aktiviti dalam perancangan untuk memantapkan lagi kumpulan teater ini.

Sempat juga menyelitkan beberapa soalan nakal untuk Ngoncong... khasnya kontoversi yang melibatkan wakil negeri ke peringkat kebangsaan untuk Festival Teater Malaysia tahun lepas. Untuk mengetahui jawapan dan respon beliau...jangan lupa ikuti sembang sastera pada malam ini pukul 9.15 malam hanya di Sarawak FM.

Nor : Tahniah untuk Hazis Wahab yang masih lagi menjadi nakhoda untuk Ngoncong..

BENARKAH PENULIS DAN SASTERA DI SARAWAK LESU?

on Jumaat, 8 Mei 2009

Sembang sastera di Sarawak FM minggu lalu mengetengah isu ini sebagai melihat pandangan khalayak tentang sastera di Bumi Kenyalang.Menurut pemerhatian, ternyata penulis dan sastera kita tidak lesu. Hal ini jelas dibuktikan melalui karya-karya yang di hantar ke Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sarawak oleh penulis-penulis mapan mahupun amatur. Awang Zaidel Jamil selaku tetamu dalam Sembang Sastera di sarawak FM minggu lalu mendedahkan bahawa ruangan Wadah Bahasa dan Sastera sahaja boleh mengumpul lebih 50 karya dalam masa sebulan.
Walau bagaimanapun,ada sesetengah pihak berpendapat keghairahan bersastera di Sarawak kadangkala terganggu dengan lesunya proses penerbitan yang dikendalikan oleh agensi yang bertanggung jawab, namun, Awang zaidel menafikan perkara tersebut dengan menyatakan, proses untuk menerbitkan sesebuah karya itu bukan mudah. Karya yang dihantar perlu dinilai dari segi kualitinya, etika dan kesesuaian sesebuah kerya tersebut sebelum diterbitkan. Menurut beliau lagi, beberapa elemen lain juga dititikberatkan untuk penerbitan sesebuah karya tersebut.
Dilihat dari tirai kritikan dan ulasan juga memberansangkan dalam dunia sastera kita. Nama-nama seperti Jais Sahok, Abg Patdeli Abg Muhi, mohidin Malek, Zakaria Abdul Manan dan ramai lagi adalah antara pengkritik yang aktif menulis di Bumi Kenyalang ini. Perlu ditekankan bahawa, kritikan dan ulasan itu penting bagi mengangkat sesebuah karya untuk menjadi lebih matang.
Biarpun, penulis dan sastera kita di Sarawak ini segar, namun, promosi masih lagi diperlukan bagi menarik lebih ramai lagi penggemar sastera. Media memainkan peranan penting dalam hal ini. Malangnya, kerancakan sesebuah program sastera itu 'rencat' dengan penglibatan khalayak atau penonton. Yang dimaksudkan di sini, hanyalah 'audien import' dari sekolah-sekolah dan kolej-kolej. Persoalannya, dimanakah penulis-penulis kita sendiri? Kalaupun ada, cuma segelintir sahaja. Inilah masalah yang sering dihadapi oleh hampir setiap majlis sastera tidak kiralah bicara karya, diskusi buku dan seumpamanya.
Kesimpulan dari perbincangan Sembang Sastera malam itu, ternyata penulis kita tidak lesu, cuma ada beberapa elemen lain yang 'melesukan' sastera kita. Kita berharap, elemen-elemen ini dapat ditangani dengan sebijak yang mungkin oleh penggiat sastera kita. Persoalan tentang 'audiens import' pasti akan saya bawa ke laman Sembang Sastera untuk siri yang akan datang untuk diperkatakan.

Jangan Sampai Terlanjur...

on Rabu, 6 Mei 2009

Anak dara zaman sekarang jauh bezanya dengan anak dara zaman dahulu. Tak payah diceritakan kat sini..tau sama tau lah yer...

Ni nak kongsikan dengan teman-teman semua. Kalau ada adik pompuan ke, anak sedara pompuan ke, anak pompuan ke.. (tak termasuk yang rasa dirinya pompuan ek!).. jaga elok-elok. Tapi, ada sesetengah orang memang dah jaga betul-betul, tapi tetap jugak buat hal...Hmmm..yang tu susah sikit nak cakap.


Mengandung sebelum nikah untuk zaman sekarang semakin menjadi-jadi. Macam perkara biasa la pulak. Masyarakat pun tak terkejut sangat kalau mendengar ada yang termengandung baru berusia 15 tahun. Huh...inilah manusia akhir zaman..maksiat semakin berleluasa..


Mahu tak mahu, kalau dah 'berisi' tu terpaksa lah jugak menikah. Dan inilah masalahnya. Prosedur baru untuk mereka yang nak menikah bawah umur ni terrrrrrlalu la banayk. Bukan macam zaman dulu. Panggil tok kadi, ada wali dan saksi..nikah jer laa. Tapi bukan zaman sekarang. Nak dijadikan cerita, baru-baru ini aku diuji untuk membantu sorang hamba Allah yang dah 'berisi' 4 bulan. umur baru 16 tahun. Pasangannya pulak..baaaaru masuk 17 tahun. Sorang form 4 sorang form 5.


dipendekkan cerita..aku bawaklah pegi JAIS. Nak mohon untuk nikahkan diorang ni punya la banyak prosedur. First, kena ada sijil berhenti sekolah.Kemudian, bapak bakal pengantin kena buat surat kebenaran ke Mahkamah untuk anaknya bernikah bawah umur. Lepas tu kena lagi carikan lawyer. Lepas di, ada sebutan kes depan hakim. Pasal denda dan bayaran lagi..tak payah cerita la.. Kalau yang berwalikan hakim lagi la banyak ceritanya. Juga perlu lawyer. Kemudian bertemu dengan HAKIM di Mahkamah Syariah. Dan macam-macam lagi. 2-3 minggu memang setiap hari berulang alik ke JAIS dan Mahkamah Syariah. Bila dah settle semua, baru boleh tetapkan tarikh akad nikah. Fuuuhhh.... bukan senang beb!


Jadi, kat sini, aku nak bagitau kat semua teman, kalau ada adik,anak sedara, anak, anak jiran dan saper-saper je lah.. tolonglah jaga diri elok-elok. Pegangan agama perlu didahulukan. Kalau dah terlanjur..payah kita dibuatnya. Yang kesian..orang tua yang terpaksa menanggung macam-macam. Urus itu dan ini, bagi duit untuk menikah (ni bagi yang bawah umur dan masih sekolah), tebalkan muka pegi jumpa penghulu mintak signature,dan macam-macam lagi. Paling sedih bila orangtua terpaksa MENANGGUNG MALU!


Untuk ibubapa yang pernah melalui ujian seperti ini,Apa pun yang berlaku..terimalah dengan hati yang tenang. Sentiasa sabar dengan setiap ujian dan dugaan. Sentiasa bermohon semoga Allah lindungi dari segala keaiban di dunia dan akhirat... Dan untuk adik-adik kita...berfikir sebelum membuat sesuatu tindakan. Fikirkan apa yang bakal kita hadapi untuk masa depan. Semoga Allah kuatkan iman kita........


Nor : Walaupun iman kita senipis tisu, jangan biar sampai ia terkoyak...





FAKTA LAGI...

on Isnin, 4 Mei 2009

1. Secara puratanya, wanita yang mencecah umur 30-an mempunyai 25 tahi lalat di sekitar tubuh. Ia mungkin tidak berbahaya tetapi anda harus berhati-hati kerana ia mungkin penyebab kanser kulit. Lakukan pemeriksaan doktor untuk kesihatan.

2. 15 kali 'melepas angin' sehari itu sihat. tak kira sendawa atau kentut..ianya baik untuk kesihatan. Menurut Dr.Jeremy sanderson, konsultan gastroentrologist di Hospital Guy and St.Thomas.

3. Pelukan atau berpeluk boleh menyihatkan jantung anda. Memeluk seseorang selama 20 minit setiap hari boleh mengurangkan tekanan darah sehingga 10% dalam masa dua minggu sekaligus mengurangkan risiko penyakit jantung. Itulah yang dilaporkan oleh pakar daripada University of North Carolina.

Kisah Doktor Kurang Ajar..


Minggu lalu agak kurang sihat. Badan selalu sakit-sakit dan sakit ulu hati kerap datang. Suatu hari aku terasa sakit kepala yang teramat sangat dan ulu hati rasa menyucuk-nyucuk. Akibatnya, terpaksa ambil cuti sakit. Memang pada siang hari tersebut langsung tak boleh bangun kerana sakit kepala yang berdenyut-denyut dan asyik muntah-muntah. Alhamdulillah, pada sebelah malamnya..ada ringan sedikit, maka digagahi jua untuk ke klinik.


Lain pula kisahnya bila berada di klinik 24 jam yang ada di kawasan satok. Aku dilayan dengan layanan yang tak sepatutnya. Geramnya hati bukan kepalang. Dengan perut yang memboyot lagi seksi ni aku masuk dan terus duduk. Doktor tu haram tak pandang aku. Lepas tu selamba jer tanya..dah kawin ke belum????? Gila ke apa doktor tu!!


Tak sampai 3 minit pun memeriksa aku..doktor tersebut mengatakan "u ok jer..cuma gastrik sikit" Selamba beb!!! Aku punya la sakit giler siang tu...dia boleh kata aku takder apa. Jangan kata nak check kandungan aku..tengok pun tak! So, aku malas nak berapikan lagi hati aku..diam jer la. Lepas tu aku bagitau..aku mintak sick leave... Tau apa dia kata. " Hei..sori..i tak boleh bagi u sick leave..u boleh pegi keja. Cuma gastrik jer ni.. Tak payah sick leave. Ini keputusan doktor!".. Kepala hotak dia! Jam dah pukul 9.30 malam..nak pegi keja apanya!!! Aku cakap kat dia aku sakit siang tadi..tak boleh bangun langsung. Doktor tu masih lagi bekeras kata dia tak akan bagi sick leave! Apa lagi...aku pun naik syeikh! Tau dia kata apa??? "Ini perkara biasa bagi orang pregnant! Tak kan u nak cuti sembilan bulan jugak ka?" Aku dah tak dapat kontrol lagi..so..bermulalah scene jawab berjawab. Aku cakap kat dia.." U laki..mana tau rasa sakit org pregnant!" Dia kata.. " I dah keja jd doktor 12 tahun tau!! I tau apa i buat".. Siot bettul. Aku tak nak mengalah.."U keja 12 tahun ke..120 tahun ker.. kalu macam ni u buat kejer.. memang tak layak jadi doktor! Nak check orang pun tak sampai 2 minit. Nak ambik untung klinik jer!" Geramnya aku tahap gaban lapar! At last, dia mengalah jugak.


Tak habis kat situ..pembantu klinik dia pun semacam jer! 2 kali lima! senyum mahal harga 6 juta! Dia pun layan aku kurenggg sikit. Aku pun naik geram jugak la.... Rupa-rupanya, doktor tadi, bukan orang Malaysia! Doktor Import! Patutla bengap sangat! Tak paham bahasa.. tak berbudi bahasa pulak tu..Pendek kata kurang ajar laaaa... Kita elok-elok tanya dia..dia pulak yang macam nak cari gaduh! Adakah patut layan orang sakit macam tu. Aku masih geram kat klinik tu sampai sekarang. Dah la klinik dia selalu tak cukup ubat! Bertobat aku nak jejak kaki kat klinik neraka tu lagi.....


Pengajaran : Orang Malaysia sentiasa berbudi bahasa...

TEKA TEKI YANG LAYAK KENA TAMPAR!!

on Jumaat, 24 April 2009


1) Lubang ape yang rasanye hangat, nikmat dan nyaman?

Answer: LUBANGun pagi2, tarik selimut pastu lu tido balik….


2) Minyak ape yang disukai oleh lelaki?

Answer: MINYAKsikan pertandingan bolasepak Liga-M opp!!! salah EPL laaa

3) Kuih ape yang bungkusnya di dalam, isinya di luar?

Answer: Kuih salah bikin.


4) Binatang ape yang power dlm bab berKarate?

Answer: Kuda belang….cube kira brape black belt dia ade.


5) Siape yang menemukan dompet kulit?

Answer: Yang menemukan dompet kulit tersebut tolong pulangkan kepada saye.


7) Pintu ape yang walaupun dengan 10 org pun tak leh nak tolak?

Answer: Pintu yang ade tulis ‘TARIK’


8) Saya ade 3 kepala,4 tangan dan 5 kaki…siapakah saya?

Answer: Pembohong…


9) Apa dia ‘Jauh di mata, dekat di hati’?

Answer: Usus


10) Binatang ape yang seluruh anggota tubuhnya kat kepala?

Answer: Kutu rambut


11) Nenek sape jalannya meloncat-loncat?

Answer: Neneknye si katak


12) Kenape lelaki jarang kene penyakit anjing gila?

Answer: Sbb lelaki ni kan ‘buaya’


13) Ape beza sekretari baik ngan sekretari kurang baik?

Answer:Sekretari baik………………’Selamat pagi Boss’Sekretari kurang baik………..’Dah pagi ni Boss’


14) Ape persamaan Michael Jordan ngan Michael Jackson?

Answer: Dua-dua tak kenal korang…heheheh


15) Tukang ape yang kalau dipanggil, die menjenguk ke atas?

Answer: Tukang gali kubur


16) Nak mencari sikit punye susah, bile dah dapat buang, ape bendanya?Answer: Tahi hidung


17) Ape persamaan kain jemuran ngan telefon?

Answer: Dua-dua kalau dah ‘kringgg’ bole diangkat…


18) Knape pokok kelapa kat depan rumah harus ditebang?

Answer: Mestilah kene tebang, sape nak cabut pokok kelapa …gile ape…


19) Gajah terbang dengan ape?

Answer: Dengan susah payah……Hahahahahahahahhhahahahh !!!!!!!

PERASAN TAK ANDA....



1. Bila kita ke EPF untuk menyemak caruman, dengan sekelip mata saja penyata dapat dikeluarkan melalui slip komputer, tetapi bila kita nak mengeluarkan simpanan, kena tunggu 5 hingga 6 bulan.


2. Walaupun kerajaan sudah berkali-kali menasihatkan pengguna jalanraya supaya berhati-hati ketika memandu, tetapi kes-kes kemalangan makin meningkat.


3. Bila kerjaan menetapkan had laju lebuhraya setakat 110km sejam sahaja,tetapi masih membenarkan penjualan kenderaan yang mampu melepasi had laju tersebut sehingga dua kali ganda.


4. Bilamana kakitangan kerajaan yang dibayar gaji dari hasil dan pendapatan rakyat berlagak sombong bila masa berurusan dengan orang ramai.


5. Bilamana harga roti canai dinaikkan 10 sen sekeping ketika kerajaan menaikkan harga tepung 10sen sekilo.


6. Bila mengenangkan harga kereta Proton lebih murah diluar negara daripada di negara sendiri.


7. Bilamasa sesuatu skandal didalam Jabatan kerajaan hanya diketahui setelah bertahun-tahun lamanya.


8. Walaupun berpuluh-puluh filem bollywood ditayangkan dengan hanya tajuk berbeza, tapi dengan plot yang sama, rentak tarian yang seiras dan pelakon-pelakon yang serupa, maseh ramai jugak yang berpusu-pusu untuk menontonnya.


9. Bilamana perempuan ditinggalkan oleh lelaki, lelaki dituduh tidak setia,tetapi bilamana perempuan meninggalkan lelaki, lelaki pulak dikatakan tidak memenuhi citarasa.


10. Bilamana mengenangkan ada orang yang boleh berjanji pada kita untuk hadhir pada sekian-sekian masa, dia akan menjelma sejam kemudian,setiap kali.


11. Bilamasa kita menanyakan status berkenaan sesuatu permohonan kepada Jabatan-Jabatan Kerajaan, jawapannya semua serupa…DALAM PROSES!


12. Bilamasa kita nak ke Sabah dan Sarawak bagi tujuan integrasi, kita kena pakai passport, tetapi tidak bagi orang Sabah dan Sarawak pulak bila datang ke Semenanjung.


13. Bilamasa mengenangkan adat sopan santun kita untuk tidak menghabiskan juadah makanan yang dihidangkan oleh tuan rumah bila kita mengunjung walhal dari segi agama mengatakan jangan membazir!


14. Bilamasa kita terlambat untuk membayar pinjaman bank, kita akan dikenakan faedah keatas bayaran tersebut, tetapi bila bank terlebih potong,kita kena tunggu sampai 4-5 bulan walaupun untuk mendapat 5sen balik… tanpa faedah!.


15. Bilamasa kita terlambat untuk sampai ke lapangan terbang untuk check-in, kita akan didenda 25% dari tambang kapalterbang, tetapi bila penerbangan dibatalkan atau terlambat, satu benda pun kita tak dapat melainkan penat menunggu!


16. Bila setiap kali pasukan sukan negara kita tewas dalam sesuatu pertandingan, kita akan segera membuat “post-mortem” tanpa membuat “post-mortem” keatas pegawai yang membuat “post-mortem” tu sendiri, sebab dia tak pernah tahu punca kegagalan kita.


17. Kenapa pemilik teksi Bandaraya mengenakan tambang 50% selepas tengah malam sedangkan dibandaraya selalunya bercahaya terang (macam siang) dan kurang traffic jam pulak tu… .mungkin takut kena rompak… tapi nak buat apa caj lebih pun kalau lepas tu kena rompak?


18. Bilamasa kita makan di restoran-restoran makanan segera kita dikenakan caj 10% cukai kerajaan dan 5% cukai perkhidmatan sedangkan cukai kerajaan itu adalah diatas untung syarikat dan cukai perkhidmatan tak pernah ada sebab semuanya layan sendiri?

AKU MENANGIS KERANA TUHAN

Semalam
Aku menangis depan tuhan
diri kotor penuh noda
Iblis laknat kuasai jiwa
Sesat jauh dari rahmat-Nya



Semalam
Aku menangis depan tuhan
malu akan kejahilan
sesal dengan kesombongan
mengundang kemurkaan

Semalam
Aku menangis depan tuhan
merenung nasib di alam sana
entah apa ‘kan ku terima
terbiasa bangga dengan dosa-dosa

Semalam
Aku menangis depan tuhan
Dalam sujud mohon keampunan
Setelah hidayah Engkau campakkan
Dalam hati tipis iman

Semalam
Aku menangis depan tuhan
Lalu nur Engkau berikan
Terangi jalan lama kelam
Menagih kasih mengharap keredhaan

Hari ini aku menangis lagi
Syukur dalam hati
Ruang Engkau beri
Nikmat Engkau janji
Anugerah kasih sejati

Esok
Aku pasti menangis lagi
Demi keampunan
dan
Mahabbah tuhan..


Norhidayah Hj Bujang
4 Julai 2008

SEMBANG SASTERA- IDEALISME PENULIS


Kali ini Semabang sastera di sarawak FM mengungkap tajuk 'IDEALISME PENULIS'. Dalam skop perbincangan, saudara Awang Zaidel banyak menggunakan maklumat yang dipetik daripada Wacana Pemikiran Penulis Kenyalang baru-baru ini. Tidak dinafikan, beberapa penulis Bumi kenyalang wajar dilabel sebagai orang yang mempunyai nilai pemikiran yang tinggi ketika menghasilkan karya. Pastinya, karya yang terhasil adalah buah hasil percambahan minda dan pemikiran yang berkualiti.

Tertarik dengan kenyataan Abiburrahman,penulis novel Ayat-Ayat Cinta (yang jualannya lebih 60 ribu sebulan) yang mengungkapkan 5 ciri pengarang yang ingin karyanya menjadi bestseller dan hebat iaitu : 1. NIAT YANG KUAT 2. KEBERANIAN UNTUK MENULIS 3. IDEALISME YANG DIPERJUANGKAN DAN KEKUATAN JIWA 4. ILMU,WAWASAN DAN PENGUASAAN TEKNIK MENULIS YANG BAIK 5. BERAKHLAK MULIA.

Walau apapun, perkara ini terlalu subjektif untuk diperkatakan. Terpulanglah dengan penulis itu sendiri bagaimana untuk 'memolekkan' karya masing-masing sehingga mampu 'memukau' para pembaca. Saya percaya, setiap penulis mempunyai gaya dan kreativiti masing-masing. Bukankah dunia sastera kita penuh dengan warna-warni ?

KARYA AGUNG YANG TERDAPAT DI MALAYSIA

on Khamis, 23 April 2009

1. BUSTAN al-KATIBIN

- karya paling awal tentang Bahasa Melayu yang disusun oleh seorang ilmuwan dan budayawan melayu ulung, Raja Ali Haji. Kitab ini selesai dikarang pada 15 September 1850. Raja Ali haji menekankan bahawa perkara paling utama yang harus dipelajari oleh orang Melayu tentang bahasanya ialah ilmu yang terkandung di dalamnya, kerana bahasa padanya ialah alat dalam sistem pemikiran yang digunakan secara kreatif oleh manusia untuk mancapai ilmu yang benar tentang alam ciptaan Allah. Dengan mengikuti adab dan syarat menuntut ilmu, pembelajaran bahasa Melayu mampu melahirkan penutur yang bukan sahaja fasih bercakap tetapi bercakap dengan budi bahasa dan adab sopan yang mutlak dengan ilmu yang sahih dan benar.

2. CERITA JENAKA MELAYU

-dalam edisi karya agung ini, termuat sebelas buah cerita jenaka Melayu iaitu, Hikayat Sang kancil, Pelanduk dengan Anak Memerang, Pak Kaduk, Lebai Malang, Pak Pandir, Pak Belalang, Si Luncai, Mat Jenin, Hikayat Pelanduk Jenaka, Hikayat Musang Berjanggut dan Hikayat Abu Nawas. Fungsi cerita jenaka bukan sekadar hiburan malah menjadi alat penyampaian ilmu yang biasanya disampaikan oleh tukang cerita dan diperturunkan dari satu generasi ke satu generasi. Begitulah salah satu cara orang melayu dahulukala menyampaikan sesuatu ilmu atau pengajaran,iaitu melalui cerita. Cerita Pak Kaduk musalnya, pengajaran atau ilmu yang ditinggalkan ialah "Menang Sorak Kampung Tergadai". Melalui cerita ini, kita dapat melihat bagaimana orang desa yang tidak 'berkuasa' tidak mempunyai pilihan apabila berhadapan dengan pihak yang berkuasa sehingga dia terpaksa menyerahkan atau menukarkan haknya (iaitu ayam sabung yang jaguh) dengan aset yang tidak berharga milik pihak berkuasa. Cerita ini menggambarkan kebijaksanaan rakyat, iaitu orang melayu mentafsirkan keadaan sosial dan struktur kuasa masyarakatnya.

3. CERITA LIPUR LARA

-lima buah cerita lipur lara dimuatkan dalam buku ini adalah cerita lisan yang dirakam oleh pegawai-pegawai Inggeris seawal tahun 1886, bertujuan mendalami ilmu tentang orang melayu. Cerita-cerita yang dipersembahkan oleh penglipurlara dengan iringan rebab dan ketukan belangan atau batil begitu berpengaruh dan bersemarak dalam masyarakat Melayu sehinggalah sampai ke penghujung abad ke-20.

4. HIKAYAT ABDULLAH

- selesai dikarang pada 3 Mei 1843 di Kampung Melaka, Singapura, pada zaman dunia Melayu menghadapi cabaran ekonomi, politik dan budaya yang luar biasa dari Barat (Eropah). Abdullah Munsyi dianggap sebagai pengkritik sosial zamannya yang cuba membawa wawasan baharu supaya orang melayu mengubah acuan fikiran dan kepercayaan lama yang tidak progresif. Beliau menjadi tokoh yang memperkenalkan genre autibiografi den genre jurnalistik dalam sejarah kesusasteraan melay. Buku ini mengisahkan pengalaman hidupnya sepanjang berada di Melaka dan Singapura, yang merupakan beberapa catatan sejarah yang amat penting.

5. HIKAYAT ACHEH

- dihasilkan pada zaman pemerintahan Sultan Iskandar Muda Aceh (1606-1636) sewaktu berlakunya pertumbuhan fikrah dan merupakan pusat tamadun Melayu-Islam yang besar dan kuat selepas kejatuhan Melaka pada tahun 1511. dalam hikayat ini, pembaca dapat melihat sejarah kebesaran kerajaan Melayu-Islam Aceh pada zamn itu, perhubungannya dengan dunia luar,khususnya dengan negeri-negeri dari dunia Asia-Barat, pertembungannya denga kuasa-kuasa luar dari Eropah (Portugis dan Belanda). Karya ini dikarang dalam bahasa melayu, bukan dalam bahasa Aceh atau Bahasa Arab, membuktikan bahawa bahasa Melayu menguasai rantau ini dalam pertumbuhan kegiatan penulisan dan pemikiran yang luar biasa hasil tamadun yang tinggi.

6. HIKAYAT HANG TUAH

- dikarang sekitar tahun 1641-1736. Satu-satunya epik Melayu yang melakar cita-cita, kebolehan, dan sikap hidup orang Melayu pada suatu zaman. Hang Tuah mewakili keunggulan citra Melayu sebagai bangsa berbudaya dan bertamadun dengan menonjolkan sifat-sifat bangga diri, keberanian, kepintaran dan budi bahasa halus, yang mendapat penghormatan dan pengiktirafan daripada bangsa dan kerajaan asing, yakni sumber hubungan luar ketamadunan Melayu pada zaman prapencerobohan Portugis di Melaka. Pengarang mengakhiri karyanya dengan meninggalkan semangat yang kekal dalam minda Melayu sehingga hari ini : "Takkan Melayu Hilang di Dunia".

7. HIKAYAT INDERAPUTRA

- sebuah karya agung Melayu Genre cerita lipur lara yang terkenal dan tersebar luas pada abad ke-17 hingga ke-19,terbukti dengan terdapatnya naskhah karya ini dalam versi-versi Aceh, Jawa, Lombok, Bugis, Makasar, Cam dan Mindanao. Inderaputera, watak utama hikayat in, diandaikan sebagai seorang pengembara sufi yang mencari kebenaran Illahi. Di samping kisah percintaan dan pengembaraan, karya ini merupakan sebuah karangan yang penuh dengan nada mengajar dan sebuah epik yang menyanjung seorang wira yang berjaya melepasi pelbagai rintangan sebelum mengasaskan dinasti raja tempatan.

8. HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA

- hasil penulisan sejarah tradisional, dikarang pada sekitar tahun 1800-an, yang menyumbang keterangan tentang asal-usul keturunan raja-raja Kedah dari mitos dan lagenda. Penulisan ini menyatukan mitos dan realiti sejarah, antaranya: Pemberontakan rakyat menentang Raja Bersiung, Kisah Raja Buluh Betung, perhubungan kerajaan Kedah dan Siam, proses pengislaman raja Kedah dan Lain-lain.

9. HIKAYAT PANJI JAYENG KUSUMA

- sebuah cerita panji yang juga ditulis dalam bahasa melayu. Unsur-unsur utama yang diketengahkan dalam buku ini ialah percintaan, pengembaraan dan peperangan. Percintaan dalam HPJK berlangsung antara anak-anak raja dari beberapa buah kerajaan seperti Kuripan, Daha, gagelang, Singasari, Majapahit dan Lasem. Semua anak raja ini ditunangkan sesama mereka sejak kecil lagi. Raden Inu Kerta Pati, sebagai wira dalam cerita ini telah ditunangkan dengan Raden Galoh Candera Kirana, wirawatinya. Namun, akibat tersilap mendapat gambaran paras rupa Raden Galoh Candera Kirana,Raden Inu kertapati telah memutuskan peryunangan mereka, sebaliknya berkahwin pula dengan anak raja Singasari, Raden Galuh Lasmi Ningrat. Walaubagaimanapun, Raden Inu Kertapati akhirnya mengetahui rupa paras sebenar raden Galuh Cendera Kirana selepas berangkat ke Daha untuk menghadiri perkahwina Raden Galuh Cendera kirana. Raden Inu berazam untuk mengambil semula tunangnya itu, tetapi gagal apabila Raden Galuh Cendera Kirana menghilangkan diri. Ekoran daripada peristiwa itu bermulalah pengembaraan mereka mencari Raden Galuh Cendera Kirana. Sepanjang pengembaraan ini, berlaku pelbagai peristiwa seperti peperangan, penjelmaan, penyamaran dan sebagainya.

10. HIKAYAT RAJA PASAI

- kemungkinan dikarang dalam jangkamasa dari tahun dari tahun 1211-1400. Mencakupi suatu zaman dalam sejarah Pasai, Sumatera Utara. Di situ agama Islam mula-mula bertapak pada abad ke-13. Walaupun hikayat ini mengandungi unsur-unsur mitos setempattetapi terdapat juga yang didasari oleh fakta sejarah yang dibuktikan dengan penemuan nisan Malikul Salih ( nama yang diberikan kepada Merah Silau sesudah memeluk Islam). Karya ini memaparkan kisah kelahiran dan kejatuhan sebuah kerajaan Melayu yang dapat dijadikan pengajaran untuk generasi akan datang.

11. PANTUN MELAYU - BINGKISAN PERMATA

- karya ini menghimpunkan 4000 pantun, puisi istimewa ciptaan orang melayu. Buku ini juga memuatkan pelbagai jenis dan bentuk pantun, yang meliputi tema dan isi yang luas dan pelbagai. Edisi ini juga menyediakan tiga jenis indeks, iaitu Indeks Baris Pertama, Indeks Maksud dan Indeks Kata Rujuk untuk memudahkan pengguna membuat rujukan.

12. SULALATUS SALATIN

- dikenali juga sebagai Sejarah Melayu. Naskhah tertua ini pernah ditemui dikarang di Johor pada tahun 1612. Bendahara Paduka Raja Tun Seri Lanang dititahkan Sultan mengarang "diperbuatkan perteturun segala raja-raja Melayu dengan istiadatnya, supaya didengar oleh anak cucu kita kemudian dari kita dan diketahuinyalah segala perkataan, syahadan beroleh faedahlah mereka itu daripadanya". Episod-episod yang dipaparkan memberi maklumat penting tentang raja-raja Melayu serta istiadatnay, juga peristiwa bersejarah dalam kerajaan Melayu Melaka dan tanah jajahannya.

13. SYAIR KEN TAMBUHAN

- selesai disalin pada 20 September 1840 di Kampung Melayu, Negeri Makassar. Sebuah cerita panji yang dikarang dalam bentuk syair ini mengisahkan kisah percintaan dan pengembaraan Raden Inu Kerta Pati dan Raden Galuh Cendera Kirana. Ealaupun cerita ini berasal dari Tanah Jawa, temanya merentas sempadan etnik dan budaya setempat, yang membuktikan Bahasa Melayu telah mencapai taraf sebagai bahasa supraetnik sejak ratusan tahun lamanya.

14. TUHFAT an-NAFIS

- menceritakan sejarah Kerajaan Riau-Lingga, sebuah kerajaan Melayu selepas kejatuhan kerajaan Kesultanan Melaka. Menurut pengkaji, karya ini merupakan karya sejarah melatu yang paling kompleks dan canggih antara semua karya Melayu yang dikarang sebelum abad ke-20. Latar peristiwa meliputi jangka waktudari awal abad ke-17 hingga pertengahan abad ke-19. Dari segi geografi, Tuhfat an-Nafis meliputi kerajaan Melayu di Semenanjung Melayu, Kalimantan Barat, Sulawesi Selatan dan Betawi.

FAKTA TENTANG BUAH PINGGANG

on Rabu, 22 April 2009

TAHUKAH ANDA....

  • Buah pinggang kita menuras dan membersihkan hampir 200 liter darah setiap hari
  • Saiz buah pinggang ada sebesar saiz penumbuk atau buku lima manusia
  • Seorang daripada 10 orang dewasa di dunia ini pastinya akan menghidap masalah buah pinggang yang kritikal jika tidak dijaga
  • Kos rawatan pesakit buah pinggang kronik yang menjalani hameodialisis kini mencecah rm2000 seorang, melebihi purata pendapatan sebulan rakyat Malaysia
  • Kegagalan buah pinggang boleh membawa maut
  • Buah pinggang yang rosak tidak dapat diganti dengan buah engkalak atau bigik kedaong dan buah yang ada di jual di Giant mahupun Choice Supermall...hehehhehehe

TEATER WANGI JADI SAKSI DIBATALKAN

Salam...
Baru saja menerima perkhabaran daripada rakan saya Saudara Yusuf Fansuri, Sutradara Teater Wangi Jadi Saksi, menyatakan pementasan tersebut TERPAKSA DIBATALKAN. Entah apa aral yang melintang,namun inilah keputusan yang perlu dilaksanakan. Terkilan sedikit kerana tidak sempat menyaksikan pementasan tersebut. Mungkin ada hikmah disebalik kejadian yang berlaku. Apapun, saya harap tenaga produksi WJS tidak menyerah sebelum kalah... Semoga API dalam jiwa mereka terus membara demi memperjuangkan Teater Di Bumi kenyalang.

PENGACARA TV KURANG AJAR

Untuk menjadi seorang pengacara,harus mempunyai ketahanan yang kuat ketika berhadapan dengan apa jua situasi. Inilah yang selalu sifu saya pesan! Jangan menjadi "skalor yang melampau" seandainya anda tidak mahu kehilangan tugas anda. Sila lihat klip video ini sampai habis....anda akan tahu "skalor akan mempawa padah"!!!! Gerenti begoleng kitakorang nangga video tok.

"Nisoorttt kali naakkkk!!!!"



DJ NOR & DJ YAZID ...

"BEKENANG DI SARAWAK FM"

Jangan Lupak kita bekaol setiap pagi Sabtu di Sarawak FM pukul 9.15 di Sarawak FM.

Rancangan yang memaparkan kembali kisah zaman mensia lamak marek. Gerenti tekenang zaman tahun Alip dolok.. Kompom begoleng tetak bila kita bekenang balit. Kisah gik mudak..kisah tembang lamak..kisah tv lamak..kisah pengantin mensia lamak marek dan macam-macam lagiklah!

Cerita pun sik guna...Dengar dirik pun..

"Melobor-melobor!!!!!!!!!"

WADAH BAHASA DAN SASTERA

SALAM...

Kehadiran Saudara Awang Zaidel, Editor Wadah Sastera dan Budaya ke Sarawak FM banyak memberi maklumat yang berkaitan dengan pelajar-pelajar khasnya yang berkaitan dengan karya. Bukan sahaja para pelajar,malah golongan 'kakak' dan 'makcik' juga terpancing dengan ruangan ini. Insyallah, kita akan ulang siar rancangan SEMBANG SASTERA BERSAMA EDITOR WBS pada tarikh dan masa yang akan ditetapkan nanti.

SEMBANG SASTERA DI SARAWAK FM

Salam...
Untuk karyawan semua...tidak kisah yang baharu atau lama..
Dialu-alukan untuk turut serta dalam Ruangan Sembang Sastera di Sarawak Fm.
Kita berkarya...kita berbudaya dan kita bersastera bersama-sama..
Setiap HARI KHAMIS...PUKUL 9.15 MALAM DI SARAWAK FM..

PERKARA YANG ANDA TAK PERASAN ATAU SAJA TAK ADA PERASAAN...

on Isnin, 16 Mac 2009

1. Sekurang-kurangnya Ada 5 orang dalam dunia ini menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda.

2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara.

3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda.

4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang walaupun dia tidak menyukai anda.

5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.

6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.

7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia..

8. Anda seorang yang istimewa dan unik.

9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda. 10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah di sebaliknya.

11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirlah semula; mungkin anda yang meminggirkan mereka.

12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehnya, tetapi sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat-laun anda akan memperolehnya.

13. Kenanglah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun, caci & cela.

14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan berasa senang apabila seseorang mengetahuinya.

15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik. Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk menyayanginya, tapi sepanjang hidup untuk melupakannya.

FAKTA MENARIK UNTUK ANDA..

1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK..YKK bermakna Yoshida Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di dunia yang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni..

2. bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun. Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.

3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? benar!! Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyak mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.

4. Kebanyakan lipstick yang kita pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses.

5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.

6. Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka..

7. Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.

9. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh.Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan dimana mangsa berada.

10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketiki anda menggunakan flush tandas.

11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat jawapan 12345678987654321.

12. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika. 13. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan 'ctothorp'.

14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata. 15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.

16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.

17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.

18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.

19. Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.

20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap tahun.

21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.

22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.

23. terdapat banyak telefon di Washington D.C mengalahkan penduduk penduduknya.

24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta merta.

25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.

26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa(10 tahun untuk bahagian bibirnya sahaja)

27. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah 'flutterby'. 28. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta fakta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita sendiri.

29. Tahukah anda senarai ini tiada no 8.

29. Dan kebanyakan pembacanya membaca fakta ini semasa waktu office... Pelik bukan! 30. Anda pasti menyemak kembali senarai ini sekali lagi untuk mengesahkan tiada no 8. kan ?

GAMBAR KOLEKSI

WAJAH-WAJAH DI SARAWAK FM

Mari bergoyang....


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Terdapat ralat dalam alat ini