SEMBANG SASTERA- IDEALISME PENULIS

on Jumaat, 24 April 2009


Kali ini Semabang sastera di sarawak FM mengungkap tajuk 'IDEALISME PENULIS'. Dalam skop perbincangan, saudara Awang Zaidel banyak menggunakan maklumat yang dipetik daripada Wacana Pemikiran Penulis Kenyalang baru-baru ini. Tidak dinafikan, beberapa penulis Bumi kenyalang wajar dilabel sebagai orang yang mempunyai nilai pemikiran yang tinggi ketika menghasilkan karya. Pastinya, karya yang terhasil adalah buah hasil percambahan minda dan pemikiran yang berkualiti.

Tertarik dengan kenyataan Abiburrahman,penulis novel Ayat-Ayat Cinta (yang jualannya lebih 60 ribu sebulan) yang mengungkapkan 5 ciri pengarang yang ingin karyanya menjadi bestseller dan hebat iaitu : 1. NIAT YANG KUAT 2. KEBERANIAN UNTUK MENULIS 3. IDEALISME YANG DIPERJUANGKAN DAN KEKUATAN JIWA 4. ILMU,WAWASAN DAN PENGUASAAN TEKNIK MENULIS YANG BAIK 5. BERAKHLAK MULIA.

Walau apapun, perkara ini terlalu subjektif untuk diperkatakan. Terpulanglah dengan penulis itu sendiri bagaimana untuk 'memolekkan' karya masing-masing sehingga mampu 'memukau' para pembaca. Saya percaya, setiap penulis mempunyai gaya dan kreativiti masing-masing. Bukankah dunia sastera kita penuh dengan warna-warni ?

0 ulasan:

Catat Ulasan

GAMBAR KOLEKSI

WAJAH-WAJAH DI SARAWAK FM

Mari bergoyang....


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com